نوروز و فلسفه ی برخی روزهای آن - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



نوروز و فلسفه ی برخی روزهای آن:.

برخی از نویسندگان جشـن نـوروز را از اول فروردین تا یکماه دانسته و  آن را به دو قسمت تقسیم کرده اند.

پنجروز اولی را نـوروز عامه و بقیه را نوروز خاصه نامیدهاند. در پنجروز  اول فروردین ،جشـن نوروز یک صورت عمومـی داشت و همه ی ملت ایران و پارسی نژادان از شادکامی و فدحی ملی برخوردار می شدند.

از 6 فروردین که هنگـام برگـزیده  شدن زرتشـت است  نوروز صورت خاص به خـود می گرفت و دربار پادشاه به روی همه ی مردم و سپس خواص دربار باز می شد و هدایا تقدیم می گردید.

بنا به عقیـده زرتشتیـان روز ششـم  فروردین که خرداد  روز نام دارد و   متعلـق به فرشته ی خـورداد است بزرگتـرین جشن ایرانیان قدیم بـود  زیرا، اشـوزرتشت پیامبـر بزرگ ایران باستان در چنیـن روزی از مـادر  تولد یافت . هم چنین در ششم فروردینماه و صبح خورداد روز بود کـه سروش غیبی نازل شد و از جانب اهورا مزدا فرمان رسالـت ابلاغ نمود.   این روز  فرخنـده برای ایرانیـان قدیم بزرگتـرین جشـن بود و بقـول ابوریحان بیرونی آنرا نوروز بزرگ می نامیدند.

هم چنین در آثار البـاقیه ذکـر شده که خداونـد مشتری را در اینـروز بیافرید. در این روز سعادت را برای ساکنین زمین قسمت می کند و از اینجاست که ایرانیان این روز را روز امیـد نام نهادند. چون روز ششـم فروردین بفرشته ی آب تعلق دارد لذا ایرانیـان در این روز ،سپیده دم       از خواب برمی خیـزند و خود را شستشـو می دهنـد. از اینـروز به بعـد    نوروز صورتـی درباری و خاص به خود می گرفت یعنی از این روز به     بعدجشن های درباری شروع می گشت ودربـار پادشاه بر روی عامه ی  مردم و سپس خواص دربار گشوده می شد......

در اینـروز اتفاقـات مهـم دیگر از جمله پیروزی تهمورس، کشور بخشی  شاه فریـدون به فرزنـدان خود، زایش کیخسـرو، کشته شدن افراسیاب تورانی و بوقوع پیوست.رستا خیز نیز درروز ششم فروردین است.

ضمنـاً زرتشتیـان ایـران در روز ششـم فروردیـن گذشتـه از  خـورداد  یشت نمازی را هم که رپیتون یاآفدینگان ریپتون نام داردوبه فرشته ی گرما تعلـق دارد و مربـوط به آمـدن تابستـان است می خوانند. جشن خـورداد روز از فـروردینماه را جشن هفدورو می نامند که مخفف یا خلاصه ی هفتادو دو روز است زیـرا طبق نامه های پهلوی دراین روز     72 واقعه در جهان رخ داده است.

 





.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]