آغاز بنای تخت جمشید توسط داریوش بود ؟ - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



آغاز بنای تخت جمشید توسط داریوش بود ؟:.

 

     بر دیوار پشتیان جنوب چهار متن ه فارسی باستان (2) ، عیلامی(1) و اکدی(1)یافت شده است ، متن عیلامی این کتیبه (Dpf) به کارهای ساختمانی انجام شده به دست داریوش مستقیما اشاره می کند :

من ، داریوش ، شاه بزرگ ، شاه شاهان ، شاه سرزمینها ، شاه بر این زمین ، پور ویشتاسب ، هخامنشی {هستم} و داریوش شاه گوید « در این مکان که در آن این بارو ساخته شد ، در گذشته هیچ بارویی ساخته نشده بود . به یاری اهورامزدا این بارو را من {بودم که} آن را ساختم ، چنانکه خواست اهورامزدا بود ، تمام خدایان با او {بودند}که این بارو ساخته شد و من آن را ساختم . کامل و نیک و مستحکم، چنانکه به من حکم شده بود.» و داریوش شاه گوید : «اهورامزدا و تمام خدایان با او مرا و این بارو و آنچه را برای این مکان ترتیب یافته است ، محفوظ داراد . مردی که دشمن است و خواهد اندیشید که کاش اینها بازشناخته نشوند !»

 

     داریوش متذکر میشود که قبل از من در اینجا هیچ بنایی ساخته نشده یود ، در اینکه داریوش یک سیاست مدار بسیار بزرگ و عمیق است شکی نیست ، همان طور که در بیستون هم به وضوح میتوان آن را مشاهده کرد ! داریوش در اینجا نیز تمام تلاش خود را کرده است که ساخت بنای پارسه را به خود اختصاص دهد و اما امروزه میدانیم که در کنار بنای تخت جمشید بناهای کوچکی است که با کاهگل بر روی دیوارهای آن ، به ارتفاع نیم متر کار شده است ، این بناها که تعداد آنها کمتر از 5عدد است مربوط به دوره کمبوجیه کبیر است ، میبینیم که داریوش گفته است من برج و بارو و مستحکمات پارسه را ساخته ام ، بی شک در داخل محوطه کاخها و بناهایی بوده است که با در نظر گرفتن گفته های خود داریوش معلوم میشود که این آغاز به کار این بنا قبل از وی بوده است . به احتمال فراوان در دوره کمبوجیه کبیر بوده است ! (باید در مورد کمبوجیه درست بیاندیشیم و گفته های مردانی همچون هرودوت دارای مدارک نیست،باید بدانیم که کوروش از میان پسرانش کمبوجیه را انتخاب کرده است همان کوروشی که از مردان بزرگ تاریخ باستان است .)

 

 





.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]