پیامبران تاریخ باستان - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



حضرت اسماعیل فرزند ابراهیم:.

اسماعیل

 

اخراج هاجر و اسماعیل. اثر گوستاو دوره. سال ????.
اخراج هاجر و اسماعیل. اثر گوستاو دوره. سال ????.

اسماعیل (عبری:??????????? به معنی خدا را شنیده) از شخصیت‌های کتاب مقدس، پسر بزرگ ابراهیم از هاجر، کنیز مصری سارا، بود و در زمانی که ابراهیم هشتاد و شش ساله بود و چهارده سال قبل از تولد اسحاق به دنیا آمد  محل تولد وی ممری و تاریخ آن ???? قبل از میلاد بوده‌است.[نیاز به ذکر منبع] اسماعیل در سیزده‌سالگی ختنه شد. بر طبق عقاید مسیحیت و یهودیت در تورات خداوند عهد خود را پس از ابراهیم با اسحاق و نه با اسماعیل بست. اما خداوند همچنین وعده داد که از «اسماعیل» نیز ملتی بزرگ و ?? امیر پدید خواهد آمد. پس ابراهیم، اسماعیل و مادرش هاجر را در بیابانی به نام فاران که بعدها «حجاز» نام گرفت، رها نمود.  مسلمانان پیدایش چاه زمزم(در اعتقاد یهودیان و مسیحیان «چاه بئرشبع») را پس از آن دانسته‌اند که هاجر برای اسماعیل به جستجوی آب روان شد همچنین خدا وعده نیل تا فرات را در تورات به فرزندان ابراهیم، یعنی بنی اسماعیل(عربها) و بنی اسحاق(بنی اسرائیل و یهود) داده‌است: «در آن‌ روز، خداوند با ابرام‌ عهد بست‌ و گفت‌: «این‌ زمین‌ را از نهر مصر(نیل) تا به‌ نهر عظیم‌، یعنی‌ نهر فرات‌، به‌ نسل‌ تو بخشیده‌ام»ادامه مطلب...

حضرت اسحاق:.

اسحاق

فرشته خدا، ابراهیم را از قربانی کردن اسحاق باز می‌دارد؛ نقاشی از رامبراندت
فرشته خدا، ابراهیم را از قربانی کردن اسحاق باز می‌دارد؛ نقاشی از رامبراندت

اسحاق (عبری: ???????, به معنی خندان) تنها فرزند ابراهیم از سارا و همچنین برادر اسماعیل است که بر اساس کتاب پیدایش تورات، زمانی که ابراهیم صدساله و سارا نود ساله بود به دنیا آمد. اسحاق به دستور پدرش ابراهیم و با همراهی خدمتکار او به بین النهرین (که در آن زمان از بازماندگان طوفان نوح بودند) رفته با «ربه‌کا» (به عربی: «رفقه») ازدواج کرد. پسران او یعقوب و عیسو بودند. در قرآن ، از اسحاق به‌عنوان پیامبر (نبی) و امام یاد شده‌است. همچنین خدا وعده نیل تا فرات را در تورات به فرزندان ابراهیم، یعنی بنی اسماعیل(عربها) و بنی اسحاق (بنی اسرائیل و یهود) داده است: "در آن‌ روز، خداوند با ابرام‌ عهد بست‌ و گفت‌: «این‌ زمین‌ را از نهر مصر (نیل) تا به‌ نهر عظیم‌، یعنی نهر فرات‌، به‌ نسل‌ تو بخشیده‌ام‌،"

 


حضرت ابراهیم خلیل الله:.

ابراهیم

 

ابراهیم و هاجر. اثر پیتر لاستمن بسال ????. واقع در هامبورگ.

 
ابراهیم و هاجر. اثر پیتر لاستمن بسال ????. واقع در هامبورگ.

ابراهیم (به معنی پدر/رهبر بسیاران در زبان عبری) شه‌پدر یهودیت، مسیحیت، و اسلام است. داستان او در کتاب پیدایش تورات و پی‌آیند آن در قرآن گفته شده‌است. بر اساس روایت تورات، نام ابراهیم در ابتدا ابرام بوده‌است.

هر سه دین او را نیاکان، یهود و مسیحیت از طریق اسحاق(پسر دوم ابراهیم از سارا) و اسلام از طریق اسماعیل (پسر اول ابراهیم از هاجر) می‌دانند. از روی این باور به این سه دین، دین‌های ابراهیمی هم گفته می‌شود.

هیچ مدرکی مستقل از منابع دینی مبنی بر وجود ابراهیم وجود ندارد، از این رو امکان تائید او به عنوان یک شخصیت تاریخی ناممکن است. روایت‌های دینی به حوالی ???? تا ???? پیش از مسیح برای زمان زندگی‌اش اشاره می‌کنند.

ادامه مطلب...

حضرت آدم:.

آدم

 

آدم و حوا. اثر نقاش دوره صفوی جعفر صادق بسال ???? میلادی از کتاب فال نامه. واقع در موزه سمیثسونین در واشنگتن دی سی.

آدم و حوا. اثر نقاش دوره صفوی جعفر صادق بسال ???? میلادی از کتاب فال نامه. واقع در موزه سمیثسونین در واشنگتن دی سی.

آدَم به زبان عبری به معنای خاک  ، بر پایه اسطوره‌های سامی نخستین انسانی است آفریده شده‌است. معادل گیومرث ایرانیان است. ابتدا در بهشت می‌زیست چون آدم و حوا میوه ممنوعه را خوردند، از بهشت اخراج شدند. لقب او را ابوالبشر گفته‌اند.

کاربرد واژه آدم در زبان پارسی

آدم را در زبان فارسی برابر انسان نیز می‌گویند که به این معنا ساده شده واژه‌های آدمی و آدمیزاد و آدمیزاده می‌باشد که همگی معنای فرزند آدم یا از تبارِ آدم را می‌رسانند.

 آدم در اسلام

در اسلام نه تنها آدم را نخستین انسان که نخستین پیامبر می‌دانند


کوروش دوم:.

کوروش دوم

کوروش دوم، معروف به کوروش بزرگ (???-??? پیش از میلاد). این نام در پارسی باستان?????????? ‏(K?ru?) ،در کتیبه‌های عیلامی، Ku-rash ، درکتیبه‌های بابلی، Ku-ra-ash و در یونانی، ????? آمده‌است. صورت لاتینی شده? آن سیروس یا سایروس (Cyrus) و صورت عبری آن کورش (Koresh) می‌باشد. شاه پارسی، به‌خاطر بخشندگی‌، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه‌گذاری نخستین امپراتوری چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده‌ها و بندیان، احترام به دین‌ها و کیش‌های گوناگون، گسترش تمدن و غیره شناخته شده‌است. کوروش نخستین شاه و بنیان‌گذار دوره? شاهنشاهی هخامنشی است.

ایرانیان کوروش را پدر[نیاز به ذکر منبع] و یونانیان، که وی سرزمین‌های ایشان را تسخیر کرده بود، او را سرور و قانونگذار می‌نامیدند. یهودیان این پادشاه را به منزله مسح‌شده توسط پروردگار بشمار می‌آوردند، ضمن آنکه بابلیان او را مورد تأیید مردوک می‌دانستند .

درباره شخصیت ذوالقرنین که در کتابهای آسمانی یهودیان، مسیحیان و مسلمانان از آن سخن به میان آمده، چندگانگی وجود دارد و این که به واقع ذوالقرنین چه کسی است به طور قطعی مشخص نشده‌است.

کوروش سردودمان هخامنشی، داریوش بزرگ، خشایارشا، اسکندر مقدونی گزینه‌هایی هستند که جهت پیدا شدن ذوالقرنین واقعی درباره آنها بررسی‌هایی انجام شده، اما با توجه به اسناد و مدارک تاریخی و تطبیق آن با آیه‌های قرآن، تورات، و انجیل تنها کوروش بزرگ است که موجه‌ترین دلایل را برای احراز این لقب دارا می‌باشد. شماری از فقهای معاصر شیعه نیز کوروش را ذوالقرنین می‌دانند. طباطبایی، مکارم شیرازی و صانعی از معتقدان این نظر هستند (برای اطلاعات بیشتر به تفسیر المیزان و تفسیر نمونه مراجعه نمایید).

 


<      1   2      



.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]