کشف گورهای 3 تا 6 هزار ساله در زنجان - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



کشف گورهای 3 تا 6 هزار ساله در زنجان:.

 

 

با کشف آیین‌های تدفین متعلق به 6 و 3 هزار ساله در گورستان پشت سد گلابر زنجان، کاوش در این محدوده وارد مرحله تازه‌ای شد. تاکنون حدود بیش از 4 قبر در این گورستان کشف شده که در تمامی آن‌ها سفال‌های سالم و شاخص این دوره که به رنگ قرمز و خاکستری است، یافت شده است.

خبرگزاری میراث فرهنگی_گروه میراث فرهنگی_ کاوش‌های باستان‌شناسی در پشت سد گلابر زنجان منجر به شناسایی و کشف آیین‌های تدفین مربوط به 6 هزار سال پیش و هزاره نخست پیش از میلاد شد.

 "ابوالفضل عالی"، سرپرست هیات باستان‌شناسی سد گلابر زنجان دراین‌باره به CHN گفت: «در ادامه کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه مربوط به دوران پیش‌از تاریخی، با کنار زدن لایه‌های معماری چهار تدفین مربوط به 6 هزار سال پیش کشف شد که احتمالا تمامی آن اسکلت‌ها متعلق به کودکان است.»

 به گفته وی این تدفین‌ها بدون داشتن هدایای قبور ،بر اساس عادت ساکنان دوران پیش از تاریخی و با آیین آن زمان که کودکان در کف خانه دفن می‌شدند، صورت گرفته است.

 ظالی با بیان این که در محدوده سد گلابر یک سایت گورستانی متعلق به دوره عصر آهن یک (1550 تا 1250 پیش از میلاد) نیز کشف شده است به میراث خبر گفت: «تا کنون حدود بیش از 4 قبر در این گورستان کشف شده که در تمامی آن‌ها سفال‌های سالم و شاخص این دوره که به رنگ قرمز و خاکستری است، کشف شده است.»

وی افزود: « در این قبور آثار مفرغی از قبیل خنجر نیز کشف شده و با وجود آن‌که محوطه توسط کشاورزان شخم زده شده، اما همچنان اشیاء به صورت سالم از زیر خاک بیرون آمده است.»

 به گفته وی تا کنون آیین‌های تدفین مربوط به 6 و 3500 هزار سال پیش در پشت سد گلابر یافت شده که قابل توجه بوده است.

 وی به میراث خبر افزود: «در کنار این موضوع کاوش روی قلعه اشکانی و اسلامی نیز ادامه دارد و بخشی از ساختارهای معماری آن تا کنون آشکار شده است.»

 سد گلابر زنجان که روی رودخانه‌ای به همین نام احداث شده است، اواخر سال گذشته و اوایل امسال بدون هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی،‌ آبگیری شد.

 

منبع : سایت میراث فرهنگی





.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]