نیایشی از داریوش بزرگ : - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



نیایشی از داریوش بزرگ ::.

 

اهوامزدا با تمام خدایان مرا یاری کناد و این سرزمین را از سپاه دشمن ، خشکسالی و دروغ محفوظ دارد . بر این سرزمین نه سپاه دشمن ، نه خشکسالی ، نه دورغ (دروگه) یورش نیاورد . این نیکی را از اهورامزدا و تمام خدایان به دعا خواهم . اهورامزدا و تمام خدایان این نیکی را بر من روا داراد !

 

داریوش بزرگترین سیاست مدار تاریخ باستان ! ابتدا باید بدانیم که این کتیبه در تخت جمشید است (Dpd) .  باید بدانیم که آنان خدای واحد را پرستش نمی کرده اند و اهورامزدا نخستین و اهورامزدا زمان هخامنشی بسیار تفاوت دارد – اهورامزدا نخستین خدای واحدی بوده است ( که نمیخواهم در این مطلب بگویم که چرا اهورامزدا هخامنشی خدای واحد نیست اما در پایین این مطلب می توانید، مطلب آغاز بینش مذهبی در اوستا توحید است ؟ را بخوانید) اهورامزدا نخستین خدای واحدی بوده است همان طور که در یونان که پرورشگاه شرک است خدای نخستین یعنی کرون واحد بوده است ، همین طور کریشنا در هند باستان خدای واحدی بوده است اما به گذر زمان این بزرگ تغییر چهره داده شد و بر تعداد خدایان افزوده شد درایران باستان میترا ، آناهیتا و چند خدای دیگر اضافه شدند ، در یونان باستان خدایان را باید با چرتکه حساب کرد و در هند کتابی تهیه شده از فهرست نام خدایان که بیشتر از تمام علما و دانشمندان بوده است ... این است که خدای هخامنشی واحد نبوده است حتی درایوش نیز یاد آوری می کند که تمام خدایان مرا یاری کنند

برگردیم به کتیبه – منظور داریوش از سرزمین چه می باشد ؟ آیا پارس را می گوید و آیا تمام امپراطوری را می گوید ؟ به علت اینکه این کتیبه در پارس و پارسه واقع است مردانی همچون «پی یربریان احتمال می دهند که منطور داریوش پارس بوده است » اما به نظر من منظور داریوش حداقل باید ماد و عیلام را نیر در بر داشته باشد چرا که مادیان و عیلامیان بیشترین تاثیر و کمک را در امراطوری داشته اند (الواح گلی و سخنان خود داریوش ) و با پارسیان خو گرفته اند و این سه نژاد یکی شده اند نه به نام پارس بلکه به نام هخامنشی !

در ادامه کتیبه نیز داریوش سخن اصلی خود را می گوید که بسیار ارزشمند است نه تنها برای ایرانیان امروز ، بلکه برای تمدن ها و جهانیان که دشمن،دروغ،خشکسالی اگر نباشد مردم در آرامش خواهند بود .

داریوش مرد متفکر تاریخ باستان بوسه ای بر گونه شاهان !

ارائه شده توسط : انی کاظمی

 





.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]