تاریخ تمدن مصر باستان - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



علائم نوشتاری در مصر باستان:.

علائم نوشتاری در مصر باستان

                                

 Hieroglyphs یا حروف تصویری در مصر باستان بعنوان کلمات خداوند تصور می شد و اغلب توسط روحانیون مورد استفاده قرار می گرفت. این حروف اغلب برای تزئین دیوار معابد بکار برده می شد ومردم برای استفاده عادی و روزانه - مانند بازرگانی - معمولا" از حروف دیگری استفاده می کردند. این نوع نوشتار تا حدود قرن چهارم میلادی در مصر کاربرد داشته است  Hieroglyphs .به نوعی نمایشگر هنر در مصر باستان نیز بود، چرا که آنها بسادگی با دیدن و بدون تفکر راجع به اینکه این کلمه ممکن است چه معنایی بدهد از این علائم برداشتهای لازم را می کردند هرچند به تدریج علائم مورد استفاده در نوشتارها بیتشر متوجه صدا شد تا معنی. در هر صورت این نوع از علائم را می توان به دو دسته تقسیم کرد.
دسته اول آنهایی هستند که معنا دارند همانند علامتی که برای خورشید می کشیدند که می توانست به معنی خود خورشید باشد یا به معنی دیگری مانند روز از آن استفاده شود. دسته دوم از این علام آنهایی هستند که فقط بیان کنند صدا می باشند. بعنوان مثال کشیدن شکل دهان (Mouth) بعنوان صدا یا حرفی که این کلمه در مصر باستان با آن شروع می شده است (R). نکته جالب توجه آن است که مصریان باستان متوجه تفاوت میان حروف باصدا و بی صدا شده بودند اما جای تاسف آن است که آنها از علائم مشابه حروف بی صدا برای حروف باصدا استفاده نمیکردند. لذا تقریبا" ما هرگز نمی توانیم نحوه تلفظ لغات توسط آنها را بدرستی پیدا کنیم Hieroglyphs .ها بصورت افقی یا عمودی نوشته می شد و ممکن بود که از چپ به راست و یا حتی راست به چپ خوانده شوند. روش تشخیص جهت ساده بود چراکه هموراه یا علامت انسان و یا حیوان در ابتدای جملات قرار داشتاما در مورد اعداد باید گفت که در 3500 سال پیش از میلاد در مصر از سیستم اعداد بصورت ده دهی استفاده می شد و بنظر می آید که آنها تا یک میلیون را بخوبی می شناختند. توانایی بالای آنها در شمارش مقادیر زیاد بیشتر بخاطر آن باشد که می خواستند تعداد افراد ارتش، یا زندانی ها، یا دامها و ... خود را بتوانند شمارش کنند . آنها از یک تا نه را با تعدادی خط نمایش میدادند و سپس مقادیر 10، 100، 1000 و غیره را با علائم دیگر. بعنوان مثال گیاه لوتوس (نیلوفر آبی) نمایشگر 1000 بود و یا یک انگشت بیانگر 10 هزار و ...


اختراع اسرار آمیز خط:.

 

اختراع اسرار آمیز خط



با اختراع نوشتن بود که بشر به کمک آن توانست تاریخ به یادگار بگذارد و دانسته های خود را محفوظ نگاه دارد و پیشرفت کند.

اما نیاکان ما چگونه فن نوشتن را فرا گرفتند؟ حدود شش هزار سال قبل مردمی که سریعتر از همه، جاده تمدن را در می نوردیدند، ظاهرا سومری ها و مصری ها بودند که به ترتیب در بین النهرین (وادی بین دجله و فرات) و دره نیل به سر می بردند، این مردمان در کار ابداع فن نوشتن بودند ، البته امروزه قدیمی ترین خط کشف شده مرب.ط به جیرفت تمدنی کهن از ایران است که متعلق به 4500 سال قبل از میلاد است و هنوز زور گشایی نشده است.

شش هزار سال قبل دهقانهای مصری که مکلف بودند سبدی چند از فراورده غله خود را به تحصیلدار مالیاتی تحویل دهند، تصویر زمخت سبد را بر دیوار کلبه خود می کندند و کنار آن به تعداد سبدهایی که داده بودند علامت می گذاشتند.
بله، نخستین طرز نوشتن بدین صورت بود، یعنی نوشتن با عکس (شکل نگاری)، این شکل از نوشتن مصور آنقدر بود که تقریبا همه اقوام ابتدایی از آن استفاده می کردند.
مدتها پیش عده ای از سرخ پوستان امریکایی با پنج زورق و به رهبری سردار قبیله خود شاه ماهیگیران ظرف سه روز از دریاچه سوپریور عبود کردند و به سلامت پای به خشکی گذاشتند و چون می خواستند یاد این رویداد مهم جاوید بماند، تصویر یادگاری آن را بر دیواره یک صخره ، نقش کردند.
در اینجا تصویری که از روی آن کشیده شد، نقل می شود، ساختن یک تصویر زمخت، مثل تصویر افرادی که در زورق نشسته اند آسان بود، اما ترسیم یک اندیشه یا تصور، یا گذران سه روز بنظر دشوار می نمود.
از این جهت بود که سرخ پوستان نشانه ای را که برای خورشید داشتند با نشانه آسمان یکی کردند تا، بدین ترتیب بر مدتی که خورشید قوس آسمان را می پیماید (مفهوم نگاری) دلالت کند؛ یعنی مدت یک روز، آن گاه سه عدد از این علامت مرکب که پهلوی هم قرار گیرد، مفید معنی سه روز خواهد بود.
البته آن شاه ماهیگیران می خواست مردم بدانند که او رهبر بی چون و چرای قوم خو بود و توانست آنان را به ساحل سلامت سوق دهد، او به صورت پرنده ای که بر زورق اول نقش شده نمودار گردید و نقش سنگ پشت، که نزد سرخ پوستان امریکایی علامت زمین است ، نشان می دهد که سالم به خشکی پیاده شدند.


تصویر داستان شاه ماهیگیران

این نوع نوشتن، نوشتن ساده و مصور است که در آن تصویرها و علامتها با هم ترکیب می شود و اشیاء و نام افراد و تصورات ساده از قبیل روز، به خشکی پیاده شدن و ... را بیان می کند. بیشتر اقوام ابتدایی از این مرحله قراتر نرفتند اما در انواع جدید نوشتن، گو اینکه با نوشتن مصور آغاز یافت، برای نمایاندن شکل اشیاء، دیگر از تصویر یاری نگرفتند.
بلکه به جای آن از نشانه های قراردادی استفاده کردند و به کمک این نشانه ها، کلمات با اصوات را، که از آنها کلمه ساخته می شود، نمایش می دادند (صورتنگاشت).
چینی ها و ژاپنی ها یک نوع نوشتن ابداع کرده بودند که بسیار پیچیده بود در این طرز نوشتن، هر کلمه با یک علامت یا با اتحاد چند علامت بسیط، نمایش داده می شود با این طرز نوشتن هر چیز را می توان بیان کرد.

اما فرا گرفتن آن خیلی دشوار است یا به نظر ما چنین می آید، زیر مجبوریم تعداد بسیار زیادی علامت حفظ کنیم. تعداد این علامات تقریبا معادل تعداد کلماتی است که در این زبان می توان بیان کرد.

نوشتن غربیها که به هیچ وجه با نوشتن چینی ها و ژاپنی ها شباهت ندارد، به کمک الفبایی مرکب از بیست و شش جرف با علامت انجام می گیرد و این علامات ترجمان کلمات نیست بلکه نمایشگر اصوات اصلی است که با به کار بردن آن اصوات کلمات را تلفظ می کنیم.

الفبای لاتین از رومی ها و الفبای رومی از یونانی ها گرفته شد. اینکه یونانی ها این الفبا را از کجا یاد گرفتند، به طور یقین نمی دانیم اما احتمال دارد از فنیقی ها گرفته و فنیقی ها هم به نوبه خود آن را از مصری ها قرض کرده اند.

اگر الفبای ما ریشه مصری داشته باشد قطعا مثل الفبای چینی و ژاپنی، ابتدا شکل مصور داشته، اما پیشرفت و تکمیل آن از طریق دیگری انجام یافته و راه جداگانه ای پیموده است. زیرا این علامتها شکل اشیا را نشان نمی داد بلکه صوتهای هجایی هر کلمه را که تلفظ می شد، نمایان می ساخت.

اما چون اصوات هجایی، فوق العاده زیاد است در این طرز نوشتن هم ناچار علامتهای بسیار زیادی وجود داشت که باید همه را به خاطر سپرد.

با این اوصاف به مرور زمان، تعدادی علامت جداگانه ابداع شد که کار آنها نمایاندن صوتهای هجایی نبود بلکه صوتهای اصلی را نمایش می داد و این صوتها همانها است که وقتی با هم ترکیب می شود صوتهای هجایی را می سازد.

سود مهم این ابداع این بود که هر کس به کمک چندین علامت مختصر (بیست و شش علامت در الفبای انگلیسی) و ترکیب درست این علامتها می تواند صدای هر هجا و صدای هر کلمه را نمایش دهد.

پس از اختراع فن نوشتن


انسان شروع کرد به نگهداری سوابق، مکتوب کارها و اندیشه های خود. اوایل، این قسمت نوشتها خیلی اندک بود اما رفته رفته که فن نوشتن نشر یافت و صورتی درست تر و سنجیده تر پیدا کرد، یادگارهای مکتوب کاملتر و مفصلتر شد.

تا به امروز که در تمام کشورهای متمدن می بینیم کتابخانه ها و بناهای ملی و خانه های خصوصی مملو از انوع و اقسام یادگارها و سوابق چاپی و خطی (دست نویس) شده است.

بدون این آثار و سوابق تاریخ بشر ناچار صورتی پیدا می کرد غیر از آنچه در واقع می بود و ما نیز صرف نظر از چهره واقعی تاریخ، درباره گذشته بشر آگاهی مختصری می داشتیم.

پس اختراع فنی نوشتن از مهمترین رویدادهای تاریخ بود، زیرا نخست فن نوشتن روش ما را در آموختن تاریخ بهتر کرد و دوم راه ها و خط سیر وقایع تاریخ را تغییر داد

برگرفته از کتاب سرگذشت تمدن نوشته کارل ل. بکر- فردریک دنکاف.

 


اولین فرعون زن مصر باستان ملکه حاچپسوت:.

 

در دامنه ارتفاعات غربی مقابل شهر تبس در ساحل غربی نیل،  ویرانه های زیباترین معبد مصر به چشم می خورد.این معبد  امروزه به" دیر البحری"معروف است. این معبد کوچک را دختر توتموز اول،علیا حضرت ملکه حاچپسوت،برای انجام مراسم ویژه مردگان بنا کرد.وقتی باستانشناسان ماجراهای زندگی حاچپسوت را به هم پیوند می دادند،به یکی از مهیج ترین داستانهای تاریخ مصر باستان پی بردند.زیرا به واقع سرگذشت زن زیبایی است که تخت سلطنت مصر را از دست پسر بچه ای ربود و بیست و یک سال با آرامشی آمیخته با دلهره سلطنت کرد.

 1

 

   ماجرا چنین آغاز می شود که توتموز اول از ملکه بزرگ دربارش چهار فرزند داشت. همه آنها به جز شاهزاده خانم خردسال....ادامه مطلب...

کاهنان در مصر باستان:.

 

کاهنان دربار فراعنه در تمدن مصر باستان مرموزترین شخصیت های تاریخ به شمار می روند تا جایی که نحوه زندگی برخی از آنان کتابهایی مستقل به چاپ رسیده است . هوش و زیرکی این کاهنان در سایه تمدن مصر تنها به دایره نفوذ انکار پذیر آنان ساختار حکومت فراعنه ختم نمی شود ؛ آنان با تسلط به برخی علوم مانند فیزیک ،شیمی و با استفاده از نوع معماری و مواد مهلک و سمی مقبره فراعنه به مکانهای بسیار مرگبار تبدیل می کردند تا جایی که هر فرد راه یافته به گنجینه های مدفون در مقابر اگر حتی از تله های گوناگون ، فرو ریختن سقف و ... عبور کنند گرفتار گازهالی سمی می شود که در فضای بسته انتظار هر راهزنی را می کشد

«لرد کارنارون» و«هوارکارتر»باستان شناسان معروف انگلیسی بودند که سرنوشت عجیسبشان موجب شد در سراسر جهان مشهور شوند. این دو باستان شناس دیوار مقبره توتن تامون را به منظور اکتشافات باستانی تخریب کردند . نارون اولین نفر وارد مقبره شد و در حالی که نور از داخل فوران می کرد کارتر پرسید ، چه می بیبنی ؟ ادامه مطلب...

اهرام در زیر جیره!!!:.

در زیر اهرام مصر در جیزه (واقع در جنوب غربی قاهره) مقبره های عجیبی کشف شد که تا زمان اکتشاف کسی از وجود آنها خبر نداشت. در یکی از این مقبره ها , که سرداب مانند است , استخوانهایی متعلق به انسان نیز به دست آمده است. حدود 12 میلیون تن سنگ برای ساختن بنای اهرام فراعنه مصر به روی هم قرار گرفته تا عظیمترین کار دستی بشر در روی زمین خلق شود. برای یافتن مقبرههای احتمالی دیگر در اهرام ابتدا از طریق دوربینهای اتوماتیک مخصوصی , پرتوها و امواجی مشابه امواج رادار به نقاط مختلف هرم ارسال شد اما هیچ گونه موفقیتی به دست نیامد. سپس از طریق بررسی جسدهای مومیایی شده درون اهرام , سرنخهایی پیدا شد که در نهایت به کشف عجیبترین مقبره های خدایان مصر باستان انجامید. این کشف غیرمنتظره باعث حیرت تمامی کاوشگران شد. در کنار یک قطعه سنگ عظیم کریستالی, راهرویی وجود داشت که دهانة آن بسته بود. این راهرو به 30 متری عمق زمین میرسید. درب ورودی این راهرو درست در کنار یکی از کانالهایی قرار داشت که سالها قبل کشف شده بود. این کانال راهی بود که به سر مجسمة 5/143 متری "کافرن" پسر فرمانروای بزرگ مصر منتهی میشد . یک گروه کاوشگر و باستانشناس از حدود یک سال قبل, عملیات کاوشگری و پژوهشی گستردهای را درون این کانال آغاز کردند . آنها ابتدا, با یک نردبان به عمق 12 متری این کانال رفتند. در انتهای این کانال به مقبرهای رسیدند که در آن 6 دخمة دیگر که در برابر یکدیگر حفر شده است , قرار داشت. این 6 دخمه نیز مقبره بودند و در دوتای از آنها تابوتهای سنگی شگفت انگیزی قرارداشت . اغلب تابوت ها بدون تزئین بودند و کتیبه های آنها از بین رفته است. "راینه اشتادل من" باستانشناس ساکن در قاهره , پس از بررسیهای مختلف گفت این تابوتها متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح است و احتمالاً متعلق به ثرتمندانی بوده که اجازه داشتند تابوت بستگانشان را در زیر هرم مقدس قرار بدهند. البته این محوطه وسیع است و در آن, کانالی نیز برای رفتن به نقاط عمیقتر این مقبره ها وجود دارد. حفارها در هفتمین مقبرة موجود در این اتاق به سوراخ مربع شکلی در کف آن برخورد کردند که صدای شرشر آب از آن به گوش میرسد. تمام کانال کشف شده پر از آب جاری گل آلودی بود. هفته های متوالی به کمک پمپ های قوی و لوله های پلاستیکی , آب های موجود در این کانال تخلیه شد. "حواس"- یکی از باستانشناسان- از سرو صدای پمپ و گرد و غبار موجود در این فضا که تقریباً باعث شده بود کر و کور شود به ستوه آمده بود, اما سرانجام تمام آب کانال تخلیه شد و کاوشگران به دلیل آنکه دیوارهای کانال خیس و لیز بود بهوسیلة طناب به پایین رفتند. آنها حدود 29 متر پایینتر از سطح زمین به سردابة بزرگ دیگری رسیدند که آن هم مقبره بود, اما این فضا به گونهای طراحی شده که آبهای زیرزمینی, یک استخر در آن به وجود آورده اند. در وسط این استخر, تخته سنگی قرارداشت که به روی آن یک تابوت که اطراف آن را چهار ستون احاطه کرده بود, دیده میشد . پوشش روی این تابوت از بین رفته بود اما گلدان های شکسته و استخوان ها دارای قدمتی بودند که به حدود 1550 سال قبل از میلاد مسیح میرسد. چه کسی میتوانست در این مقبره دفن شده باشد.؟ "حواس" اعتقاد داشت که این سمبلی از مقبره "اورسیس" (خدای رود نیل ) است که طبق افسانه های مصر باستان به دستور "میتئوس" (خدای ابرها و آسمان ها ) توسط برادرش کشته شد و جسدش را به 14 قطعه تقسیم کردند. طبق همین افسانه ها , "ایزیس" همسر "اورسیس" موفق شد قطعات بدن همسرش را به یکدیگر وصل کند و به او حیاتی دوباره ببخشد . البته فرضیات "حواس " با واقعیت تطبیق نداشت . در کنار تابوت فرضی "اورسیس " استخوانهای اجساد دیگری نیز به چشم میخورد .
مجلة تخصصی آمریکایی "آرکئولوژی" ( باستان شناسی ) در آخرین شماره خود نوشت: این مکان , مقبره ای سمبلیک نیست, بلکه محل واقعی دفن مردگان بود. در هر صورت , کاوشگران و باستانشناسان از این کشف بسیار هیجانزده شدند , زیرا در تمامی نوشته های هرودت تاریخ نویس یونانی ( 490 تا 425 قبل از میلاد مسیح ) به این مقبره های باستانی اشاره شده است. برهمین اساس, این اعتقاد وجود دارد که به دستور "چئپس " (فرمانروای مصر ) در زیر اهرام, جزیره ای مصنوعی که اطراف آن را دریا احاطه میکرد , ساخته شده است . بنابراین آیا در این تابوت سنگی , اسراری از فرمانروای مصر وجود دارد , اغلب باستانشناسان بر این عقیده هستند که "چئپس" در سال 2528 قبل از میلاد مسیح مرده است ولی در مورد همین عقیده هم هنوز با معمّاهای بسیاری روبرو هستند. تاکنون "حواس" کشفیات خود را به صورت علمی و مستند منتشر نکرده است . بیشتر تحقیقات به روی سفال های به دست آمده انجام شده و هنوز در مورد اشیای دیگر و سنگهای مقبره , تحقیقات وسیعی صورت نگرفته است . همچنین در مورد کانال کوچکی که در قسمت غربی مقبره قرار گرفته , معماهایی وجود دارد. این تونل بسیار باریک است و به صورت افقی در امتداد صخره ها قرار دارد . بعضی از باستانشناسان این احتمال را میدهند که این یک راه زیر زمینی برای رفتن به داخل اهرام است. تحقیقات اولیه در مورد این تونل کوچک با شکست مواجه شد. به جهت فقدان ابزارآلات مناسب "حواس " از پسربچه کوچکی برای داخل شدن به این کانال استفاده کرد. این پسر بچه فقط توانست 6 متر داخل تونل بشود چون راه عبور بسته بود!


منبع: اشپیگل
مجسمه ی ابولهل ::.



یکی از آثار بسیار زیبایی که در روبه روی هرم بزرگ قرار دارد مجسمه ی ابولهل است این مجسمه از لحاظ معماری بسیار زیبا می باشد و طبق مدارک به دست آمده این مجسمه وظیفه ی محافظت از اهرام مصر وقبر خفو را دارد.
فرعون به خاک سپرده می شود :
مصریان قدیم می پنداشتند که وقتی کسی می میرد باید از بدن او نگهداری کرد تا روحش بتواند به زندگی پس از مرگ ادامه دهد. ازهمین رو اندام های داخلی بدن مردگان مانند قلب وکلیه و کبدو... را از بدن خارج می کردند وآن را با روشی مخصوص به نمک آغشته می کردند. سپس بدن را با پارچه های کتانی نوار پیچ می کردند بدین ترتیب بدن مرده مومیایی می شد. عاقبت شده به همراه لباس و غذا و وسایل دفایی مورد نیاز او به خاک سپرده می شود.یال هرم خفو ٢٣٠متراست ومساحت قاعده ی آن بزرگتر از مساحت نه زمین فوتبال است.
بعد از کشف جسد خفو در زیر هرم او یک کشتی پیدا شد که برای رد شدن خفو از رود نیل قرارداده شده بود.

 


عکس های زیبا از مصر باستان:.

 

 

 

هرم خوفو(قدیمیترین و اولین هرم مصر)

 

 

 

 

 

 

 

نگهبان مقبره توتان خامونعا لی
<   <<   11   12      >



.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]