نکته های مهم و جالب از تاریخ باستان - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



آیا می دانید ؟:.

استانبول تنها شهری
در دنیاست که در بین 2 قاره آسیا و اروپا واقع شده
و طی هزاران سال پایتخت 3 امپراتوری بزرگ روم ،
بیزانس و عثمانی بوده است.

آیا میدانید ::.

 

نخستین سروده جهان متعلق به ایرانیان است . گاتهای زرتشت که سروده های پند آموز زرتشت است به عنوان نخستین اشعار جهانی برگزیده شده است .

در ایران پیش از اسلام موسیقی نقشی بسیار مهم در زندگی مردم ایران داشت به طوریکه در نبرد "ایسوس" و شکست شاهنشاه داریوش سوم هخامنشی و آتش کشیده شدن ایران به دست اسکندر گجستک 320 نوازنده و موسیقیدان زن ایرانی اسیر وی شد .

 یا شاهنشاهی بهرام گور و آوردن دهها موسیقیدان و نوازنده از هند به ایران و پخش کردن آن افراد در شهرهای ایران برای شاد کردن مردمان ایرا ن . یا موسیقیدان مشهور شاهنشاه خسروپرویز باربد - نکیسا و بامشاد . همه این اصول به ریشه دین بهی( زرتشت) باز میگشت که فرمان به شاد بودن مردمان داده بود .

در کارنامه شاهنشاه اردشیر پاپکان در 1800 سال پیش اسامی سازهای ایرانی رایج در بین مردمان ایران به این ترتیب آمده است :

عود معمولی ( تار)  رود هندی – بربط –چنگ – تبیره ( طنبور) سه تار عود سه تار – زنگ – نای – قره نی – سنتور – نقاره – طبل – تنبک –سنج – چنگ بادی – شینک .


آیا میدانید ::.

 

داریوش بزرگ برای جلوگیری از قحطی آب در هندوستان که جزوی از ایران بوده سدی عظیم بروی رود سند بنا نهاد.


آیا میدانید که ::.

 

هیچ صفحه ا ی از کتابهای تاریخ نمیتواند گواه دهد که یک نفر بزور به اندیشه زرتشت وارد شده باشد. اگر جز این بود زمانی که ایرانیان امپراتوری جهانی درست کرده بودند، یونان و هند و مصر و تمام خاور میانه و نیمی از آفریقا زرتشتی شده بودند.

 ( پل دو بروی: تاریخ فلسفه زرتشت، پاریس 1984 رویه 114)


آیا میدانید که ::.

 

 تحولی که زرتشت در فرهنگ ایران به وجود آورد زنهای ایرانی را در تمام زمینه ها هم تراز مردان کرد و زنها از چنان آزادی برخوردار شدند که مانند آنرا در هیچ جایی از دنیای باستان نمیتوان یافت. درآن زمان یونانیها با زنان خود مانند برده رفتار میکردند و ارستو میگفت زن نمیتواند روح داشته باشد.

 ( پل دو بروی: تاریخ فلسفه زرتشت، پاریس 1984)


آیا میدانید که ::.

 

آئین زرتشت نخستین انقلاب انسانگرایی و آزادیخواهی در تاریخ بود. تمام نوشتارهای تاریخی نشان میدهد که چه اندازه این انقلاب جهان را به پیش کشاند و چه اندازه بر فرهنگ جهانی تاثیر گذاشت .

 ( ژک دوشن گیمن : پاسخ غرب به زرتشت, اکسفورد 1958 : ر.م افنان : تاثیر زرتشت بر اندیشه یونان: نیویورک 1965 : ژ. فرل: تاثیر زرتشت و اندیشه زرتشت بر فرهنگ غرب، سیدنی 1977 )؛ کاردینال کونیگ، اسقف بزرگ وین؛ تاثیر زرتشت در جهان؛ بروکسل1976)


آیا میدانید که ::.

پس از آزادی یهودیان از اسارت بابل بوسیله کوروش بزرگ، ساختن معبد اورشلیم بوسیله داریوش و جمع آوری تورات بوسیله خشایارشاه، سه پادشاه زرتشتی ایران، پیامبران یهودی همچون ایسایی، ژرمی، ازقیل ودانیل، کورش بزرگ را در تورات « فرستاده خدا و پیام آور آزادی» خواندند.

(ژرار ایزرایل: کورش بزرگ، پاریس 1987)





.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]