تاریخ تمدن ایران باستان - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



مقام زن در ایران باستان:.

مقام زن در ایران باستان

در ایران باستان همیشه مقام زن و مرد برابر و در کنار هم ذکرشده است، حتی گروهی از ایزدان مانند آناهیتا زن هستندو در میان امشاسپندان ، امرداد و خرداد و سپندارمذ ، که صفات اهورامزدا است زن میباشند.

 

وآنچه در اوستا آمده است همه نشانه ای از همسنگی زن و مرد است، در فروردین یشت چنین آورده شده : اینک فروهر همه مردان و زنان پاک را می ستائیم آنان که روان هایشان در خور ستایش و فروهر هایشان شایسته است اینک فروهر همه مردان و زنان پاکدین را می ستائیم.

 

در زمان شاهنشاهی هخامنشیان ، براساس لوح های گلی تخت جمشید زنان هم دوش مردان در ساختن کاخ های شاهان هخامنشی دست داشتند و دستمزد برابر دریافت می نمودند، پیشه بیشتر زنان در دوره هخامنشیان صیقل دادن نهائی سنگ نگاره ها و همچنین دوخت و دوز و خیاطی بوده است. بنابراین در شاهنشاهی بزرگ هخامنشی با برابری و تساوی خقوق زنان با مردان سر و کار داریم.

 

باید خاطرنشان کرد که زنان در زمان بارداری و با بدنیا آوردن کودکی برای مدتی از کار معاف میشدند ، اما از حداقل خقوق برای گذران زندگی برخوردار می گشتند و علاوه بر آن اضافه خقوقی بصورت مواد مصرفی ضروری زندگی دریافت می نمودند، همچنین در گل نوشته های تخت جمشید شاهد آن هستیم که در کارگاههای خیاطی ، زنان بعنوان سرپرست و مدیر بودند و گاه مردان زیردست زنان قرار می گرفتند.

 

اما زنان خاندان شاهی از موقعیت دیگری برخوردار بودند ، آنان می توانستند به املاک بزرگ سرکشی کنند و کارگاه های عظیم را با همه کارکنانش اداره و مدیریت می کردند و درآمدهای بسیار زیاد داشتند ، اما باید خاطرنشان کرد که حسابرسی و دیوان سالاری هخامنشی حتی برای ملکه هم استثنا قائل نمی شد و محاسبه درآمد و مخارج از وی مطالبه می کرد.

 

در یکی از گل نوشته ها ( لوح های گلی ) رئیس تشریفات دربار داریوش بزرگ دستور تحویل 100 گوسفند را به ملکه صادر می کند تا درجشن بزرگ تخت جمشید که 2000 مهمان دعوت شده بودند ، بکار روند.

 

دریکی از مهرهای بدست آمده از تخت جمشید زنی بلندپایه در صندلی تخت مانندی نشسته و پاهایش را روی چهارپایه ای گذارده و گل نیلوفری در دست دارد و تاجی برسرنهاده که چادری روی آن انداخته شده است و به تقلید از مجلس شاه ، ندیمه ای در برابر او ایستاده و عود سوزی در آن دیده می شود. این مهر یکی از زنان ثروتمند دربار هخامنشی است که نقش مهمی در مدیریت جامعه داشته است و دستورات خود را به این مهر منقوش می کرده است.

 

بنابراین با کمک گل نوشته های تخت جمشید تصویری کاملا نو از زنان و ملکه های هخامنشی بدست می آوریم که برخلاف ادعای نویسندگان یونانی ، که آنها را عروسکهایی محبوس در حرم سراها می دانستند، نه تنها همدوش مردان در آئین های مذهبی شرکت می کردند ، بلکه در صحنه زندگی و در اداره امور کشور هم نقش و شخصیت مستقل خویش را حفظ می کردند . بررسی دقیق لوح های دیوانی تخت جمشید نشان می دهد، که زن در دوران فرمانروائی هخامنشیان بویژه در زمان شاهنشاهی داریوش بزرگ از چنان مقامی برخوردار بودند که در میان همه خلق های جهان باستان نظیر نداشت .

 


قدیمی ترین فرش جهان:.

قدیمی ترین فرش جهان

 

به نظر می رسد که قدیمی ترین فرش موجود در جهان، فرشی باشد که در سال 1949 توسط باستان شناسان اتحاد جماهیر شوروی سابق در سیبری و در نزدیکی مغولستان کشف شد. این فرش حدود 2500 سال در زیر یخ مدفون بود و بهمین دلیل به نحو حیرت انگیزی از تخریب در امان مانده است.

بسیاری از باستان شناسان بر این عقیده اند که محل بافت این فرش در ایران بوده است، گرچه تردیدهایی نیز در این مورد وجود دارد. این فرش در ابعاد 1.5 * 1.8 متر مربع می باشد و با گره های موسم به گره ترکی بافته شده است.

طرح فرش شامل تکرار نقش هایی در وسط، همچون موزاییک است که با نقش های اسب، آدم و گوزن در حاشیه تزیین شده است. این فرش دارای حدود 29 گره در هر سانتی متر مربع است. از فن آوری پیشرفته ای که در بافت این فرش بکار گرفته شده، می توان نتیجه گرفت که صنعت فرش بافی یرای مدت زمان قابل توجهی قبل از تاریخ بافت این فرش، رایج بوده و رشد و نمو یافته است.

 


قاچاق اشیا عتیقه در جیرفت ادامه دارد....:.

علی زادسر در گفتگو با خانه ملت :قاچاق اشیا عتیقه در جیرفت ادامه دارد علی زاد سر نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد از سران سه قوه خواست حق منطقه جیرفت را ادا کنند . علی زادسر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خانه ملت ، در خصوص مواریث فرهنگی جیرفت گفت : آثار فرهنگی و با ارزشی که در جیرفت کشف شده مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد است .برخی معتقدند بر اساس تاریخ مستند بخشی از این آثار در زمینه صنعت و اقتصاد به 8 هزار سال و در زمینه اسلام و مبانی فرهنگی به 1300 و اندی سال قبل از میلاد برمی گردد .وی افزود : همچنین آثاری که در تپه کانال صندل A و شهر اقیانوس (شهر قدیم جیرفت که 1300 سال و اندی قدمت دارد) کشف شده تقریبا معادلات باستان شناسان جهان را در رابطه با خاورمیانه و شرق جهان که بر مبنای بین النهرین و تمدنی که سومری ها ساخته بودند به هم ریخت و آَنها را به تعجب واداشت . زادسر با اشاره به اینکه بسیاری از باستان شناسان جهان که از این منطقه دیدن کردند اذعان می کنند جیرفت خاستگاه تمدن نوع بشر است ، ادامه داد : در حال حاضر نیز کتیبه ای که قدمت آن به 5 هزار سال قبل از میلاد برمی گردد کشف شده که برای رمزگشایی وکشف مطالب آن به ایتالیا و فرانسه فرستاده شده است .نماینده جیرفت تصریح کرد : بخش مهمی از این گنج پنهان که شعاع بسیار گسترده ای را نیز در بر می گیرد در اسفندقه جیرفت (یکی از دهستان های جیرفت ) است که متاسفانه هنوز مورد توجه دولت و سازمان میراث فرهنگی قرار نگرفته است . معدن مسی در این منطقه کشف شده که ثابت می کند هزار سال و اندی قبل در آنجا مس استخراج می شد . زادسر گفت : این روستا در سال 1380 -1381 کشف شده و بنا به گفته یکی از مقامات مسئول یک میلیون قطعه به ارزش دهها میلیارد دلار ظرف مدت یکسال از این منطقه خارج و به کشورهای دیگر قاچاق شده است .وی ادامه داد : این مسئله برای بنده بعنوان یک شهروند جیرفتی جای سؤال دارد که چگونه ممکن است یک میلیون قطعه کم نظیر و بی نظیر از منطقه خارج شده و دستگاههای اطلاعاتی امنیتی کشور و نیروهای قضایی و انتظامی هیچگونه اقدامی انجام ندهند ؟ واقعا آنها چه می کردند ؟ متاسفانه تا کنون هیچکس به این سؤال پاسخ مستند و روشنی ارائه نکرده است . عضو کمیسیون قضایی اظهار داشت : دولت وقت نیز قبلا مدعی بودند که برنامه هایی از قبیل کنترل رایانه ای و مرکزی ، احداث موزه و دانشکده باستان شناسی ، برای جیرفت در نظر دارد اما متاسفانه هیچ اقدامی انجام نداده است .به دولت جدید نیز چندین بار نامه نوشتم و با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز صحبت کردم اما تا امروز هیچ توجهی به آن نشده است .وی افزود : اگر آثار کشف شده در جیرفت در یکی از کشورهای حتی فقیر دیگر رخ می داد چنان تبلیغات گسترده سمعی و بصری و الکترونیکی راه می انداختند و چنان سیل گردشگران و سیاحان راه می افتاد اما متاسفانه نه تنها چنین اتفاقی در جیرفت نیفتاد بلکه امکانات لازم برای محققین نیز فراهم نشده و تسهیلات رفاهی برای گردشگران در نظر گرفته نشده و هیچ برنامه ریزی در این زمینه صورت نگرفته است . نماینده جیرفت گفت : حتی فردی هم از فرانسه برای اکتشاف به ایران آمد که هویت وی برایمان مشکوک است . از دستگاه اطلاعاتی امنیتی نیز توضیح خواستیم که هنوز نظر ندادند .وی با اشاره به کشف یک مسجد تاریخی که قدمت آن به قرنهای اول ظهور اسلام در جیرفت برمی گردد ، ادامه داد : دولت و مقامات مسئول حق این منطقه را در زمینه گنج های روزمینی که محصولات آن سالیانه 4 میلیون تن است و گنجهای زیرزمینی که شعاع آن 150 تا 200 کیلومتر می باشد ، ادا نکردند . زادسر تاکید کرد : از رئیس جمهور و روسای دو قوه دیگر جداً می خواهیم حق جیرفت را ادا کنند و با برنامه ریزی مدون و دقیق مشکلات اقتصادی و فرهنگی از جمله بیکاری را حل نمایند . از آنها استدعا می کنم که دولت این شهر را به مردم ایران بشناسانند و نیز صدا و سیما که تا کنون در این زمینه کوتاهی کرده است اقدامات جدی انجام دهد . وی همچنین در مورد اینکه آیا واقعا در حال حاضر قاچاق کالایی صورت می گیرد یا خیر گفت : مقامات مسئول می‌گویند هیچ کالا و اشیا عتیقه قاچاق نمی‌شود اما باور این مسئله کمی سخت است و به نظر می رسد قاچاق اشیاء عتیقه جیرفت خیلی با دقت و ظرافت انجام می شود . منبع : خانه ملت


ارزش آب در ایران باستان:.

ارزش آب در ایران باستان

هرودوت در نوشته های خود از ایران یاد آور می شود که: «آنان در آب روان ادرار نمی کنند و آب دهان نمی افکنند ، دستانشان را در آن نمی شویند و بر نمی تابند که دیگری چنین نماید؛آری آنان بیشتران حرمت را به آب می نهند»

ابن نوشته متذکر می شود که یونانیان در آب روان نیز ادرار می کردند ، این چنین کارهایی ما را ترغیب می کند تا آنان را بی فرهنگ شماریم ؛ ایرانیان از آب روان که در گذشته تمیزتر، صاف تر و زلال تر از امروز بوده براستی استفاده درست کرده و ارزش بالایه آن را دانسته ، از آن برای نوشیدن استفاده می کردند نه برای ادرار کردن. 

اما یونانیان که خود را منشا فرهنگ و تمدن می دانند ، واقعا چگونه چنین بوده اند؟

و  براستی که آب مقدس است .

آیا ایرانیان با فرهنگ هستند با یونانیان؟شما چه می اندیشید؟مارا بی اطلاع نگذارید.


شهر سوخته:.

وسعت «شهر سوخته» و یافته‌های کاوشگران این محوطه باستانی را از صورت یک محوطه عادی دوران مفرغ خارج کرده و به این نتیجه رسانده که زندگی در«شهر سوخته» با دوران آغاز شهرنشینی در فلات مرکزی ایران و بین النهرین همزمان است. سند یا کتیبه‌ای که نام واقعی و قدیمی این شهر را مشخص کند هنوز به دست نیامده و به دلیل آتش سوزی در دو دوره زمانی بین سال های ۳۲۰۰ تا ۲۷۵۰ قبل از میلاد «شهر سوخته» نامیده می‌‌شود.

تاریخچه تحقیقات

کلنل بیت، یکی از ماموران نظامی بریتانیا از نخستین کسانی است که در دوره قاجار و پس از بازدید از سیستان به این محوطه اشاره کرده و نخستین کسی است که در خاطراتش این محوطه را شهر سوخته نامیده و آثار باقیمانده از آتش سوزی را دیده است. پس از او سر اورل اشتین با بازدید از این محوطه در اوایل سده حاضر، اطلاعات مفیدی در خصوص این محوطه بیان کرده است. بعد از او شهر سوخته توسط باستان شناسان ایتالیایی به سرپرستی مارتیسو توزی از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷ مورد بررسی و کاوش قرار گرفت.

جغرافیا و محیط زیست شهر سوخته

بر مبنای یافته‌های باستان شناسان شهر سوخته ۱۵۱ هکتار وسعت دارد و بقایای آن نشان می‌‌دهد که این شهر دارای پنج بخش مسکونی واقع در شمال شرقی شهر سوخته، بخش های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه‌های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند. هشتاد هکتار شهر سوخته بخش مسکونی بوده است...ادامه مطلب...

آنان خدا پرست بودند؟:.

داریوش شاه گوید:اهورامزدا با تمامه خدایان این کشور رو از دروغ ، خشکسالی و دشمن محفوظ دارد ( ! )

بی شک ارزش این متن بسیار است و در نوع و زمان خود به مانند یک آیه می ماند

اما براستی منظور داریوش از تمامی خدایان چیست؟ آیا منظور این نیست که آنان وجود خدایان دیگر را رد نمی کنند؟ اگر آنان خدا پرست پس چرا وجود خدایان دیگر را رد نمی کنند؟ این موضوع باعث شده تا خداپرستی آنان در  ابهام یا رد شود ( به احتمال فراوان آنان خداپرست نبودند )

یک مورد دیگر نیز مجود دارد که بیشتر ما را ترغیب می کند و آن این است که کوروش کبیر که ما وی را پیامبر دانسته هنگامی که بابل را فتح می کند به خدای آنان احترام می گذارد (؟) آیا یک پیامبر به بت احترام میگذارد؟

از حرفهای کوتاه من این می توان به این نتیجه رسید که آنان یعنی هخامنشیان خدای یکتا را پر نمی پرستیدند و نیز می توان فهمید که کوروش کبیر پیامبری که در قرآن نامش ذکر شده نیست ( ذوالقرنین ) چرا که پیامبر محمد برایه ترویج دین جنگ کرد اما کوروش به خدای بابلیان که یک بت بود احترام گذاشت (؟)؛ بی شک میتوان فهمید که ذوالقرنین ، کوروش نبوده است.(enik)

نظر خود را در این مورد اعلام دارید

 


بازخوانی تراژدی جیرفت:.

 

 

اما دلیلی که باعث شد پای باستان‌شناسان به این منطقه بکر و دست نخورده باز شود، حفاری‌های غیرمجاز و فروش آثار شگفت‌انگیز جیرفت در بازارهای جهانی بود.

در اوایل سال ٨٠ خورشیدی یکی از روستاییان منطقه بر حسب تصادف گلدانی سنگی را که در اثر سیلاب از دل خاک بیرون آمده بود پیدا کرد. بلافاصله سایر روستاییان و اهالی مناطق اطراف خبردار شدند و به کند و کاو در این منطقه پرداختند. روستاییان این منطقه به دلیل چند سال خشکسالی گرفتار فقر و محرومیت شدید بودند. در مدت بسیار کوتاهی در گورستان پنج هزار ساله جیرفت بیش از ده هزار سوراخ و گودال حفر شد. حفاری‌های غیرمجاز در جیرفت به طور سیستماتیک و با آگاهی برخی از مقامات محلی انجام می‌شد. آنها عقیده داشتند خداوند گنجینه‌ای را در اختیار مردم محروم این منطقه قرار داده‌است. به هر خانواده قطعه زمینی به ابعاد ۶۰ مترمربع تعلق گرفت و حفاری غیراصولی با ابتدایی‌ترین وسایل آغاز شد. و به این ترتیب در مدت کمی سیل آثار جیرفت به بیرون از مرزهای ایران و حراجی های آثار تاریخی سرازیر شد و به این ترتیب روستاییانی که تا پیش از آن توانایی مالی اندکی داشتند صاحب اتومبیل ها مدل بالا شدند و بسته به قیمت اجناسی که از گودال‌ها خارج می شد هر حفره نام خاصی می‌گرفت مثلا گودال پنج پرایدی به معنی آن بود که از این گودال اشیایی با قیمت پنج اتومبیل پراید به دست آمده است. گرچه سود اصلی طبق معمول نصیب دلالان و واسطه‌های فروش آثار شد.

قیمت این آثار در بازارهای جهانی بین ٢٠ میلیون تا ١۵٠ میلیون تومان شناور بوده است. اما استمرار خروج این اشیاء از ایران، حراجی‌ها و بازارهای خرید و فروش آثار تاریخی را به اشباع رسانید به طوری که قیمت این اشیاء با افت ناگهانی رو به رو شد. طبق برآوردهای انجام گرفته توسط سازمان میراث فرهنگی در حدود صدهزار شیء به صورت غیرمجاز از محوطه تمدن جیرفت به دست آمده و در خارج از کشور به فروش رسیده است. به دلیل آن که تا مدت ها منشاء این اشیاء ناشناخته بود و از طرف دیگر چون به صورت غیرقانونی خارج شده و به فروش رسیده بودند، دولت ایران برای اثبات تعلق آنها به ایران با مشکلات زیادی رو به رو بوده است. بسیاری از موسسات یا اشخاصی که این آثار را در حراجی خریداری کرده اند از باز پس فرستادن به بهانه این که منشاء این آثار ناشناخته است سرباز می زدند. اما با استقرار گروه باستان‌شناسی و کشف آثاری مشابه با آثار به غارت رفته، این فرضیه به اثبات رسید که منشاء تمام آن آثار جنوب شرقی ایران است.

سرانجام تراژدی جیرفت با تلاش باستان‌شناسان و پیگیری مطبوعات و روزنامه‌نگارن به مساله‌ای ملی تبدیل شد. حجم غارت و تخریب به حدی بود که مساله به مجلس و هیئت دولت کشیده شد و نیروهای انتظامی ناچار به مداخله شدند و منطقه تحت نظارت میراث‌فرهنگی و یگان‌حفاظت درآمد. نتیجه تلاش‌های بین‌المللی ایران برای بازگرداندن آثار خارج شده از کشور تنها بازگشت صد و هجده قلم از آثاری بود که در لندن کشف شد. اشیاء سنگی جیرفت حاوی نقوشی از انسان و جانوران خیالی است. همچنین روی بعضی از ظروف طرح ساختمانی چند طبقه وجود دارد که محققان آن را با زیگورات عظیمی که در منطقه "کنار صندل" جیرفت پیدا شده منطبق می دانند.

یکی از مشکلاتی که باستانشناسان در منطقه با آن رو به بوده‌اند، متقاعد کردن مردم محلی به ضرورت توقف حفاری‌های غیرمجاز و حمایت از کاوش‌های علمی بوده است. برای این منظور سعی شد در تمام حفاری‌ها از کارگران محلی استفاده شود و همچنین با نمایش فیلم و اسلاید و سخنرانی اهمیت کاوش‌ها به روستاییان آموزش داده شود.

اکنون بیش از پنج سال از تراژدی جیرفت و غارت بی‌سابقه تاریخ و فرهنگ باستانی آن گذشته است. اما حجم عظیم این تخریبات و همچنین اهمیت بی‌همتای جیرفت در تاریخ باستان‌شناسی توجه جدی‌تری را به این منطقه کمتر شناخته شده طلب می کند.

 


<   <<   6   7   8   9   10      >



.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]