آغار بینش مذهب در اوستا توحید است ؟ - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



آغار بینش مذهب در اوستا توحید است ؟:.

 

مطالب مرتبط مقاله

" توحید " ، آغاز تاریخ

" زئوس " آغاز هجوم خدایان

" کرت " گذرگاه شرک

 " کرون " خالق خدایان ! ( CHRON,CERON )

آغار بینش مذهب در اوستا توحید است ؟

آغاز بینش مذهبی در هند باستان ، توحید است ؟

" توحید " در فلسفه تاریخ

 آغاز بینش مذهبی بوداییان شرک بود ؟

 

آغار بینش مذهب در اوستا توحید است ؟

" توحید ، در درون همه وذاهب شرک وجود دارد – دکتر علی شریعتی " و در اثبات این عقیده ، اوستا ، نماینده بسیار دقیقی است ؛ می دانیم که کهنترین قسمت اوستا " گاتها " است و قسمت های دیگر ، مجموعه اورادواذکار ، دعاها و افسانه ها و ترجمه و تفسیرهایی است که بوسیله ملاها و کاهنان یا همان راهبه های دین زرتشتی در دوره اشکانیان و ساسانیان جمع آوری شده است ، از اضافات تدوین کننده گان نیز بی نصیب نبوده است .

در مطالعه و برسی اوستا متوجه می شویم که در گاتها یا گاتاها یا گاثاها – قدیمیترین و اصیل ترین سمت اوستا " اهورا مزدا " خدا واحد است و آفریننده اهریمن ، بدی و نیکی ، شب و روز ، بیماری و سلامت و مرگ و حیات ، بوجود آورنده همه فصل ها و باد های سرد و گرم ! .

در " گاتها "  اهورامزدا خدای واحد است و زرتشت یک موحد اما هر چه از گاتها فاصله میگیریم و از زمان زرتشت دور می شویم و اوستا را ورق می زنیم ، توحید ، ضعیفتر میشود و قدرتهای اهورامزداکمتر تا اندک اندک اهریمن در کنار اهورامزدا قرار میگیرد و مانند یک ذات مستقل و یک اقنوم اصیل و هم ارز و همسنگ و همسطح اهورامزدا ، همزاد و رقیب او می شود .

میبینیم در گاتها که قدیمیترین قسمت اوستاست ، از شرک خبری نیست و اهورامزدا خدای واحد است اما در قسمتهای بعدی که قرن ها متاخر است شرک ظاهر میشود ، تابجایی میرسیم که باید با " چرتکه " حساب خدایان را نگاهداریم

این چنین است که آغاز بینش مذهبی در دوران باستان توحید بوده است !

منبع : طرح اساسی مکتب – توحید: یک فلسفه ی تاریخ -  صفحه 259 – 292 به قلم استاد بزرگوار و شهید مسئول« دکتر علی شریعتی » روحش شاد و یادش گرامی (مرد پارسایی سخن ) و تایپ توسط انی کاظمی .

 





.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]