تاریخ تمدن مصر باستان - گزیده ای از تاریخ تمدن جهان باستان (ایران، مصر‍، یونان

     

 

 

 

 

.: سایر زبان ها : عربی ؛ انگلیسی ؛ ترکیه ؛ فارسی :.

 

.: سایر بخش ها: دانلود کتابهای باستانی؛ ؛ اساطیر و افسانه های باستانی ؛ چهره های ماندگار ؛ انی کاظمی :.



اسراره معبد ابوسیمبل:.

مشخصات معبد ابوسیمبل

مشخصات معبد " ابوسیمبل " --  معبــــــد ابوسیمبل از دوقسمت تشکیل شده است . معبد اصلی یا معبد بزرگ " امون " و  معبد
کوچک . پای? معبد بزرگتر 124متر و پای? معبد کوچکتر 122متر . ارتفاع مجسمه
های نشسته مقابل درب ورودی 21 متر .. ارتفاع مجسمه های ایستاده درون معبد
16 متر .. مجسمه های نشسته انتهای معبد 2.10 متر .... اما ارتفاع مجسمه
های ایستاده در معبد کوچک 18 متر

 

جابجایی شگفت انگیز معبد ابوسیمبل

 

همانگونه که ساخت معبد " ابو سیمبل " انسان را مبهوت و شگفتزده می کند, جابجایی و انتقال این بنای منحصر به فرد نیز انسان را در بحت و حیرت فرو
میبرد . در سال 1960 دولت مصر برای تولید برق و همچنین کنترل اب کشاورزی  مشغول
ساخت بزرگترین سد مصر در منطقه اسوان شد . بعد از گذشت چند سال باستان
شناسان متوجه شدن با ابگیری سد " اسوان " بسیاری از بناهای تاریخی مصر
باستان و همچنین بزرگترین معبد یکپارچه از سنگ
,  یعنی
معبد " ابوسیمبل " به زیر اب می رود . معبدی که برای ساخت ان بیش از 50000
هزار حجار و سنگ تراش بصورت شبانه و روزی تلاش کرده بودند . فشارهای بین
المللی به دولت مصر و همچنین تلاش " یونسکو " برای نجات این یادگاره بی
همتا
, موجب انتقالی شد که در نوع خود یکی از افتخارات مهندسان عصر حاضر بحساب می
اید . " یونسکو " از محققان خواست تا طرح و پیشنهادات خود را برای نجات
معبد " ابوسیمبل " به این سازمان ارسال کنند . عاقبت یک تیم المانی
مسئولیت انتقال این یادگار باستانی را به عهده گرفت .. این کار علاوه بر
نجات معبد افتخاری بس بزرگ برای دولت و مهندسان المانی بحساب می امد .
ابتدا محلی که از نظر شرایط و  موقعیت جغرافیایی با محیط اصلی همخوانی داشت انتخاب شد . همانگونه که در بالا عنوان شد در اعتدال فصلها  نور
خورشید تنها در دو روز به روی چهار مجسمه انتهای معبد میتابید و چهار
مجسمه نشسته در انرا روشن می کند . مهندسان المانی با اره های الکتریکی
این کوه مرتفع  را به قطعات 3 تا 5 تنی تقسیم کردند و انرا
به مکانی که در نظر گرفته شده بود – انتقال دادند . جرثقیلهای غولپیکر
قطعات را با دقت و وسواس به محل میبرد و مهندسان و معماران انرا به روی
یکدیگر نصب میکردند . جدا کردن کتیبه ها و هیروگلیف ها یک کار طاقت فرسا
بود – اما مهندسان المانی از مسئولیت خود اگاه بودند . خوشبختانه این کار
عظیم با همان دقتی که معماران باستانی برای ساخت معبد " ابوسیمبل " در
4000 سال پیش انجام داده بودند
, انجام گرفت .  امروزه
بینندگان و توریستهای مختلف جهان هیچ نشانی از جدا سازی و انتقال این بنای
شگفت انگیز در معبد مشاهده نمی کنند .. تنها زمانیکه راهنما حکایت این
انتقال را برای انها بازگو می کند
, پی به این کار باور نکردنی میبرند . به گمان من سرنوشت معبد " ابوسیمبل " سرنوشت شگفتی ها و اسرارها میباشد .

 

تدوین : سیدجلال صیادمیری

 



 

 

 

 

 

 


عکس هایی تمدن مصر باستان !:.


سر سنگی - تمدن مصر


نقش سنگی با خطوط تصویری- تمدن مصر


مومیائی با روکش طلائی


اسکلت یک مرحوم مصری


ادبیات مصر باستان:.

بیشتر آنچه از ادبیات مصری قدیم بر جای مانده به خط" مقدس" نوشته شده، و آنچه باقی مانده چندان فراوان نیست، و تنها از روی همین است که باید نسبت به ادبیات باستانی مصر حکم کنیم؛ البته در چنین حکمی تصادف کور سهم فراوانی خواهد داشت. شاید، با گذشت زمان، چنان شده است که اثر بزرگترین شاعران مصر از بین رفته و تنها آثار شاعران درباری به دست ما رسیده باشد. گور یکی از کارمندان دولتی بزرگ سلسله چهارم، صاحب قبر را به نام" منشی کتابخانه" معرفی کرده است؛ ما نمی دانیم که آیا آن کتابخانه براستی انباری از کتابها و آثار ادبی بوده، یا انبار پرگرد و غباری بوده است که اسناد و سجلات عمومی در آن نگاهداری می شده. قدیمترین چیزی که از ادبیات مصری مانده" متنهای اهرام" است، که عبارت است از موضوعات دینی که بر دیوارهای پنج هرم از هرمهای سلسله پنجم و ششم نقش شده. کتابخانه هایی به دست آمده است که تاریخ آنها به 2000 ق م می رسد؛ این کتابخانه ها عبارت از طومارهای پیچیده ای از پاپیروس است که در داخل کوزه های عنوان دار جای دارد و آنها را، مرتب، در طبقات مختلف کتابخانه چیده اند. از یکی از این کوزه ها، قدیمترین شکل قصه سندباد بحری به دست آمده، و اگر آن را صورت قدیمی قصه روبنسون- کروزوئه بنامیم شاید بیشتر به حقیقت نزدیک شده باشیم.

*ادامه مطلب...

فرهنگ مصر باستان:.

فرهنگ مصر باستان

در زمانهای باستان، جامعة مصری برای بقای خود، وابستگی تام به رودخانة نیل داشته است.

این کشور با تمدن 3000 ساله به جهت توانایی در معماری و استفاده از رودخانة نیل برای اهداف کشاورزی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در زمینة فرهنگ به اوج خود رسیده بود. اهمیت رودخانه نیل در زندگی مصریان باستان در تاریخ گذشته این کشور قابل رویت بوده و اثرات آن بر جنبه های مختلف هنری، مذهبی، فرهنگی، سیاست و زندگی اجتماعی این کشور منعکس گردیده است.

مصریان باستان عمدتاً افرادی مذهبی بودند. آفتاب و طبیعت جزء نخستین عناصری بودند که مصریان باستان بر آنها احترام و ارزش قائل بودند.

اما در این میان و برای استفاده هر چه بهتر و بیشتر از این دو عنصر جهت پرداختن به کشاورزی به رودخانه نیل به عنوان مهمترین عامل جهت احیای زمینهای خود (یعنی همان طبیعت) نیاز داشتند.

از این رو از همان دوران مردم این سرزمین نگاه مقدسی به رودخانه نیل داشته و این رودخانه تأثیر بسزایی در غنای فرهنگ و نوع برداشت فرهنگی و مذهبی این سرزمین داشته است.

مصریان باستان جهت جاودانه نمودن فراعنه (فرعونهای مصر)، با ساختن بناهای یادبود، گنبدها، معابد و مجسمههای بزرگ از تمثال آنان به این امر تحقق بخشیده و در واقع بخش عمده ای از فرهنگ و هنر این کشور را طرحریزی نموده اند.

اما باید توجه داشت که پرداختن به این امر بدون استفاده از رودخانه نیل برای مصریان باستان امکانپذیر نبوده است چرا که ساخت چنین پروژه های عظیمی (نظیر اهرام ثلاثه) علاوه بر نیاز به نیروی عظیم کاری و مصالح فراوان به آب فراوان نیز نیاز داشته که رودخانة نیل نقش حیاتی و جاودانه خود را در این زمینه ایفا نموده است.

باید توجه داشت که این اهرام، مجموعههای هنری، معابد و بناهای یادبود به عنوان مظاهر بر جای مانده از مصر باستان نقش به سزایی در شکلگیری افکار فرهنگی و هنری این کشور در زمانهای آینده داشته است.

تصاویر حک شده، خطوط نوشتاری هیروگلیف و نقوش دیواری از جملة آثاری میباشند که بر دیوارههای آثار باستانی مصر باستان حکاکی شده و خود به مقدار زیادی نشان دهنده آداب و رسوم و فرهنگ مردم مصر باستان میباشد.

نمادپردازیهای موجود بر روی مقبرههای مصری اغلب دارای معانی اعتقادی و عرفانی میباشند بنابراین از روی تصاویر نگاشته شده و چنین نمادپردازیهای اعتقادی حک شده بر روی دیوارة مقبرههای مصری می توان پی برد که اعتقادات مذهبی و فکری اثر عمده ای در شکلگیری جامعه و فرهنگ مصری داشته است.

با نگرشی در آثار خطی به جا مانده از دوره مصر باستان می توان پی برد که اولین زبان نوشتاری در مصر باستان به واسطة نیاز به ثبت عناصری چون بارش باران و فصل برداشت محصول بوجود آمده است.

طبق نظر مورخین و باستانشناسان تنها درصد کمی از مردم مصر باستان سواد نوشتاری داشته و در جامعة آن زمان مصر از اهمیت و جایگاه ویژهای نزد مردم برخوردار بودهاند. لازم به ذکر است که این اشخاص به عنوان کاتبین جامعه، به بازگویی اهداف، عقاید و صداهای مختلف زبانی با استفاده از 700 نماد هیروگلیف مبادرت میورزیدند.

این اشخاص اغلب در جامعة آن زمان مصر به عنوان مأمورین مالیاتی، کتابداران و حتی معمارین جامعه شناخته شده بودند. از این مطالب می توان چنین نتیجه گرفت که تبدیل کشور مصر به پیشرفتهترین تمدن باستانی جهان و غنیترین فرهنگ و تمدن باستانی بدون خلاقیت مصریان باستان در معماری، وجود رودخانه نیل و استفاده از آن برای ساخت اماکن باستانی، فرهنگی و تاریخی امکانپذیر نبوده است، بنابراین میبایست گفت که رودخانه نیل به عنوان عامل اصلی در شکلگیری و غنای فرهنگ مصر باستان نقش به سزایی داشته و کشور مصر بدون اتکا به چنین منبع طبیعی قادر به کسب چنین جایگاهی از تمدن باستانی نمیبوده است.


هنر مصر باستان:.

هنر مصر باستان
تحلیلی گذرا بر هنر در عصر فراعنه



 

مصریان دوران باستان میراث گران بهایی‌ از خود به جا نهاده اند که فصل مهمی‌ از تاریخ هنر را به خود اختصاص داده است. مقدمات شکل گیری این هنر از هزاره چهارم قبل از میلاد آغاز شد اما پیدایش ویژگی‌ های آن مقارن با اتحاد مصر علیا و سفلی‌ بود. (حدود ???? ق.م)

ویژگی های مزبور با اندکی‌ تغییرات تا استیلای اسکندر مقدونی‌ پایدار ماند. هنر مصر باستان را به لحاظ تاریخی‌ و در ارتباط با دودمان های حاکم بر مصر به دوره های مختلف تقسیم می‌کنند:

سلسله های اولیه (2686-3100 ق م)
پادشاهی‌ کهن (2686-2181 ق م)
دوره بینابینی‌ اول
پادشاهی‌ میانه (2040-1786 ق م)
دوره بینابینی‌ دوم
پادشاهی‌ جدید (1567-1085 ق م)
واپسین دوره (1085-332 ق م).

در این مدت جمعا ?? سلسله بر مصر حکومت کردند



 

فرعون در حال شکار، توجه به حالت واقعی پرندگان و حالت انتزاعی فرعون و ملکه
نمایید.

مصریان وجه خاصی‌ برای هنر نداشتند و هنرمند هم نه یک فرد خالق و مستقل بلکه صنعت گری کار آزموده بود که لزوما باید با یک گروه کار می کرد. آنان جادو را به عنوان نیرویی‌ بنیادی می‌ انگاشتند و بر همین اساس معتقد بودند که اگر چیزی درست ساخته شود، می تواند با طی‌ تشریفاتی‌ خاص پا به عرصه حیات بنهد. تمام تلاش آنها در هنر هم برای رسیدن به همین هدف بود.

آنان با ساختن تصویری از فرعون، قالبی‌ برای سکونت (کا)، یا روح او در دنیای پس از مرگ تدارک می دیدند و با تجسم مناسک مذهبی‌، آرامش خدایان را تامین می کردند. و حتی‌ با ثبت رویداد های تاریخی‌، استمرار قدرت فرعون و عظمت مصر را منظور می داشتند.



 

(مجسمه چوبی معروف به شیخ(دوران پادشاهی کهن

به همین دلیل آنها از باز نمایی‌ موضوعات ناخوشایند دوری می جستند و فقط جلوه های آرمانی‌ و مطلوب زندگی‌ را در آثارشان منعکس می‌ کردند. هنرمند مصری سعی‌ می کرد که همواره حقیقتی‌ عینی‌ و عقلانی‌ و مستقل از زمان و مکان را بیان کند.

او اشیاء را نه بر اساس دریافت های بصری متغیر و اتفاقی،‌ که بر آن صورتی‌ که واقعی‌ و ثابت فرض می‌ شد، مجسم می کرد. صفات اساسی‌ و کیفیت های انتزاعی‌ را به صورت نمادین نشان می داد. (مثلا درجه اهمیت بر حسب اندازه، برای زنده نمایی‌ از پیکرها از رنگ های قرار دادی و برای تزییه نکات مبهم از خط هیروگلیف بهره می برد). هنرمند مصری غالبا خط های مستقیم و شکل های یک پارچه به کار می‌ برد که برای او جنبه کاملا عملی‌ داشت، تا ذوق هنری.


گوشه ای از خط هیروگلیف

محافظه کاری طبیعی‌ مصریان و محدودیت های رویکرد جادویی‌ مانع نو آوری هنری می‌شد، از این رو آثار عصر فراعنه، به هر دوره ای که باشد، شبیه به هم به نظر می‌ رسد. در نقاشی‌ و مجسمه های مصری، افراد مهم باوقار و آرام هستند، اما افراد فرودست، پرتحرک و سرزنده به نظر می‌رسند. هنر مصری پیری و ضعف را نشان نمی دهد، از این رو مردان همیشه پر قدرت و با نیرو و اطمینان و زنان با شادابی‌ و لطافت جوانی‌ نشان داده می شون


معماری بناها و کاخهای پادشاهی کهن مصر باستان:.

معماری بناها و کاخهای پادشاهی کهن مصر باستان

در حدود 3000 قبل از میلاد مسیح مصر سفلی و مصر علیا توسط
فرعونی بنام "تامر"با هم متحد شدند و اولین سلسله با یک سیاست واحد
ترکیبی از دو فرهنگ را به مورد اجرا در آورد پس از گذشت این دوره که به تدریج
معماری مصطبه (با اهرام اشتباه نشود )آغاز می شود
.

مقابر مصطبه ای :این مقبره
ها که معمولا به شکل سکویی بلند و مستطیل شکل با دیوارهای پر شیب و قطور و با مفرغ
ا سنگ یا آجر هستند محوطه ای برای دفن بودند که محوطه  اصلی تدفین در زیر زمین و عمق زیاد قرار داشت و
بوسیله هواکش به سکویی بلند متصل می شده است و بسیار محکم بوده اند.

احتمالا شکل مقبره های مصطبه از تپه های خاکی یا سنگی که
مقبره های پیشین رو می پوشنید.گرفته شده است و در حالی که در تمدن بین النهرین به
آئین مردگان اهمیت نمی دادند در صورتی که در مصر احتمالا برعکس بوده و مردگان در
درجه اول قرار می گرفتند که شاید دلیلش زندگی پس از مرگ بوده است .

در سراب یا همان محوطه تدفین مقبره مصطبه ای هیچگونه
ارتباطی با محیط خارج وجود نداشت .نقاشی و مجسمه متوفی و نیز اشیا نفیس و ظروفی که
برای مرده لازم بوده است می گذاشتند.ارتباط مقبره با خارج را که دری بود و به فضای
کوچکی منتهی می شد که اقوام نزدیک هدایای خود را آنجا می گذاشتند و از سوراخی که
از بالای جسد متوفی را از آن وارد می کردند د برخی موارد از بام تا محل استقرار
جسد بیش از 30 متر عمق داشته و پس از اینکه جسد را داخل قرار می دادند این سوراخ
را کاملا مسدود می کردند و دهانه آن را به دقت مانند سایر نقاط سقف می پوشانند .به
طوریکه دیگر این مسیر کشف نگردد .

این سبک مقبره ها تا زمانی که اهرام بوجود آمد ادامه یافت و
به عنوان  مقابر نزدیکان و اشراف فرعون در
کنار اهرام  بنا گردید و طول آن از 5/4 تا
52 متر و ارتفاعشان 3-9 متر متغیر بوده است و علت عمود نبودن دیوار های این مقابر
و تمایل آنها به داخل احتمالا استحکام این دیوارها نسبت به دیوارهای عمود است.

 


هرم گیزا Giza:.

هرم گیزا Giza

عصر اولین عجایب جهان با ساخت هرم Sneferu اغاز شد. او سه هرم ساخت و در بعضی از اهرام دیگر هم می دست داشت.اولین هرم او در مدوم Medum  شروع شد و یک هرم پلکانی بود و بعد به شکل یک هرم درست تبدیل شد.

اودو هرم در داهشور Dahshur  ساخته که یکی  به نام هرم خمیده شناخته میشود برای اینکه قسمت بالایی این هرم زاویه کمتری نسبت به قسمت پایینی دارد.این هرم خمیده در اول به صورت یک هرم درست نقشه برداری شده بود ولی بعد از نظر هندسی زاویه بالایی آن در قسمت وسط از ?? درجه ?? دقیقه و ?? ثانیه  به ?? درجه و ?? دقیقه تغییر پیدا کرد.

 

وقتی Khufu فرعون شد اولین حرکت او این بود که قدرت را از کاهنان گرفت و تمامی معبدها را بست و قربانی کردن را ممنوع کرد. چون که کاهنان تمامی زندگی خود را از راه این قربانیها بدست میاوردند به همین دلیل unpopular  منفور بو

بعضی فکر میکنند که هرم Khufu توسط برده های ساخته شده است ولی این درست نیست.  صدها هزار نفر سه ماه در سال برای این هرم کار کردند.این زمان همزمان با  طغیان رود نیل بود که کشاورزی  را غیر ممکن میکرد به همین دلیل هزاران آدم بیکار بوجود میامد او برای کارگرها غذا و لباس خوب تهیه میدید.

 

 در گیزا سه هرم وجود دارد که هر کدام در کنار خود یک مرده شور خانه دارد. جسبیده به این هرماها یک راه پوشیده وجود دارد که نزولی به نزدیکی رود نیل میرود. هرم بزرگ یکی از هنرهای بزرگ اینزمان است برای هزاران سال تا زمان معماری مدرن جزو بلندترین ساختمان دنیا بود. چهار سطح این هرم به چهار جهت اصلی اشاره میکند و هر سطح دارای  ???.? متر است  که به زاویه  ?? درجه و ?? دقیقه به بالا رفته است و تا ارتفاع ??? متر بوده ولی در حال حاضر ??? متر است. در اینهرم ??????? سنگ آهک بکار برده است که هرکدام  به طور متوسط ?.? تن وزن دارد و بعضی از آنها تا ?? تن هم وزن دارد.

 

 

 


<   <<   6   7   8   9   10   >>   >



.: نوشته های آرشیو نشده :.
هر آمدنی رفتنی داشت. ما هم از پارسی بلاگ رفتنی بودیم.
[عناوین آرشیوشده]